Kuvia 2017

Vuoden 2017 ensimmäinen kuukausitapaaminen oli 12.1

Pirkko Kuorehjärvi kertoi meille aiheesta; Sotavuosien 1939 - 1945 naisten perinne.

Aihe koettiin tärkeäksi, koska nyt jos koskaan on paneuduttava muistojen keruuseen.Olemme suuren kiitoksen velkaa naisille, jotka sodan aikana ja jälleenrakentamisen vuosina antoivat suuren työpanoksen isänmaan hyväksi.

Kiitos Pirkko hyvästä esityksestä

Kaarinan Seniorit ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidettiin Koriston tallilla 16.2.2017

Koriston talli aurinkoisena talvipäivänä.

Maaliskuun kuukausitapaaminen oli 2.3.2017. Mukaan kutsuimme myös Piikkiön Seniorit kuulemaan geriatri Minna Löppösen luentoa.

Kiitos, saimme hyvää ja ymmärrettävää tietoa hyvinvointimme ylläpidolle. Tässä muutama mieleenjäänyt ohje:
> Pidä pientä yövaloa ja esteetön kulku WC:hen
>Älä käytä mattoa kylpyhuoneessa.
>Jos kärsit virtsatietulehduksista, lasillinen ​karpalomehua päivässä toimii "estolääkkeenä".
>Naiset huom. Pylly pyyhitään taaksepäin, ettei ulostetta kulkeudu virtsaputken suulle.
>Pidä lääkeluettelosi mukana, vaikka lompakossa.
>Tulehduslääkkeitä ei pidä syödä pitkiä aikoja
>3-4 lasillista päivässä maitoa . Jos käyttää kalkkitabletteja,ne otetaan eri aikaan kuin muut lääkkeet.
>Yli 70v D-vitamiinin päiväannos 20mikrog.
>Ja paljon muutakin hyvää tietoa. Yhdessä toimiminen parantaa elämänlaatua.

Maaliskuun kuukausitapaamisessa otettuja kuvia.

Kerhojen osallistumisesta SUOMI 100 vuotta kampanjaan.

Runokerho Helokit aloitti esiintymisensä teemalla Suomi 100v Pyhän Henrikin ekumeenisissa taidekappelissa 9.2.2017
Käsityökerho Kynsikkään naiset kutoivat sukkia juhlavuotena syntyville vauvoille.

Huhtikuun kuukausitapaaminen 6.4 2017

Saimme hyvää tietoa edunvalvontavaltuutuksen ja testamentin tekemiseen liittyvistä asioista. Edunvalvontavaltakirja kannattaa tehdä hyvissä ajoin ja itse voi päättää kenelle haluaa valtuutuksen antaa.Edunvalvontavaltuutus on tavallista edunvalvontaa joustavampi tapa järjestää asioiden hoito.

Testamentti on pätevä yleensä ainoastaan alkuperäisenä. Tekemänsä testamentin sisältö on hyvä tarkistaa muutaman vuoden välein.

OP:n lakimies Elina Pakari

Keskiviikkona 3.5 kokoonnuimme Rauhalinnan kauniiseen maisemaan viettämään senioreiden kävelypäivää. Ihailimme vanhojen tammipuiden jykevyyttä ja valko- sekä sinivuokkojen peittämää maastoa. Sinivalkoiset pannat päässä kävely sujui leppoisasti aurinkoisessa säässä. Lopuksi joimme perinteiset munkkikahvit.

Toukokuun kuukausitapaaminen 4.5.2017. Aiheena oli Suomi 100 vuotta. Kerhot esittivät aiheeseen liittyvää ohjelmaa ja yhdessä laulettiin ja juteltiin .

Runokerholaiset esittivät 100v Suomen kunniaksi laatimansa esityksen
Laulukerho esitti kaksi keväistä laulua.
Käsityökerho asetti näytteille sinivalkoisista töistä laaditun pöydän.
Pöydässä kiltisti istunut nalle pääsi vihdoin omistajansa hoiviin. Hilkka oli virkannut nallelle pipon ja haalarit.
Kevätkukkia

Elojuhlaa vietettiin 10.8.2017 Kaarinan lukion salissa. Meillä oli ohjelmanjärjestämisvuoro. Laulu - ja runokerholla oli esityksensä. Hauskan Sote-näytelmän oli käsikirjoittanut Sirpa Lummevuo ja hän toimi myös ohjaajana. Lisäksi meillä oli ilo saada Hovirinnan päiväkodin lapsia ja Veteraanikuoro esittämään ohjelmaa.

Veteraanikuoron esityksiä on aina ilo kuunnella.
Suloisten lasten esitykset otettiin ihastuneina vastaan
Paula toimi seremoniamestarina.
Vanhus-veteraanineuvoston uusi puheenjohtaja Mårten Kvist esittäytyi. Hän kehoitti ihmisiä ottamaan yhteyttä ja tekemään aloitteita vanhuksiin liittyvissä asioissa.
Sali täyttyi juhlaväestä.

Syksyn ensimmäinen kuukausitapaaminen 7.9.2017. Aiheena oli kirjallisuus itsenäisyyden merkeissä, kertojana Heimo Kukkonen.

Heimo Kukkonen

Lokakuun kuukausitapaaminen 5.10.2017. Esitelmöitsijänä oli Tuukka Alhonen.

Kuusistolainen Tuukka Alhonen antoi meille kattavan kuvan 100v Suomemme historiasta. Aluksi Suomi koostui vain Varsinais-Suomesta muu osa oli erämaata. Sitten tuli ajat jolloin Suomi oli Ruotsin ja Venäjän vallan alla ja miten sai itsenäisyyden 1917. Hän kävi myös läpi Suomen vaiheita tähän päivään asti. Sisällissotaa, pula-aikaa 1920 luvulla ja 1930 luvun hyvää aikaa ja toisen maailmansodan jälkeistä aikaa. Lisäksi hän valotti meille Kaarinan historiaa, sen  laajoja maa-alueita jolloi Kakskerran saari, Nummenpakka ja Vähä-Heikkilä kuuluivat Kaarinaan. Kun alueet liitettiin Turkuun niin myös 70%väestöstä siirtyi. Tänä päivänä Kaarina on elinvoimainen kaupunki. Kiitokset hyvästä esityksestä.

Kaarinan Seniorit ry;n sääntömääräinen syyskokous pidettiin 2.11.2017 Hovirinnan Palvelukeskuksessa. Ohessa muutama kuva sen pihapiiristä .

Kaarina - Teatterissa 27.10.2017

Kaarina Teatteri esitti hienon ja puhuttelevan tarinan Thiessin perheen vaiheista. He  pakenivat 1917 Pietarin loistosta Kaarinan Littoisiin.

Kerhokuvia. Käsityökerho Kynsikäs askarteli lautasliinarenkaita yhdistyksen joulujuhlaan. 5.12 runokerholaiset viettivät itsenäisyyspäiväjuhlaa. Suomen 100v juhlavuonna runokerholla oli 16 kertaa esiintymisiä. Ohjelma oli laadittu menneitä sukupolvia kunnioittaen.

15.12.2017 vietimme perinteistä joulujuhlaa Koriston Tallilla. Paikalla oli iloinen joukko jäsenistöä. Syötiin hyviä jouluruokia ja kuunneltiin jouluohjelmia jutustelun lomassa.

Hovirinnan päiväkodin eskarilaiset ilahduttivat meitä lauluillaan.
Leena Isotalo esitteli kattamansa joulupöydän.
Laulukerho esiintyy
Joulupukki tonttunsa kanssa oli taas muistanut tulla lahjoineen.
Ennen loppulaulua Tuula ja Terttu esittivät juhlavuoden kunniaksi Finlandia runon